Deklaracja dostępności
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Wstęp deklaracji
Przedszkole Miejskie Nr 5 w Pułtusku zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Żłobka Miejskiego w Pułtusku oraz BIP.
Pliki PDF, ODT, DOC itp. - redaktorzy starają się ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie. Odrębną kwestią jest poprawne formatowanie plików tak, by były one dostępne (np. powinny posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie).
Serwis zawiera dokumenty PDF, które powstały na podstawie źle przygotowanych dokumentów elektronicznych (nie ma w nich dobrze zaznaczonej logicznej struktury). W miarę możliwości elementy te są poprawiane. Dokładamy starań by nowe dokumenty przygotowywane były poprawnie.
Nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF użytkownicy mogą rozpoznać narzędziem OCR.
Dostępność cyfrowa
1.Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych.
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej pm5pultusk.szkolnastrona.pl
Strona internetowa Placówki została zaprojektowana w sposób umożliwiający dostępność dla jak najszerszej grupy odbiorców (w tym dla osób niepełnosprawnych), niezależnie od używanej technologii, oprogramowania lub posiadanej dysfunkcji.
2.Zgodność ze standardami
Strona wykorzystuje następujące rozwiązania:
- HTML5
- WCAG 2.1 (AA)
3.Kompatybilność
Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych takich jak np. Window-Eyes, JAWS czy NVDA.
Pełna obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy samej klawiatury, jak i myszki.
4.Wygląd i nawigacja
W sekcji nagłówka znajdują się narzędzia pozwalające na dobranie dogodnego kontrastu oraz wielkości czcionki.
Aby szybko znaleźć najważniejsze treści, użytkownicy mogą skorzystać z głównego menu, mapy strony lub wbudowanej wyszukiwarki.
Serwis nie jest wyposażony w skróty klawiaturowe, które mogły by wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
1. W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Katarzyna Przewłocka – Dyrektor Przedszkola, email: sekretariat@pm5.pultusk.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu: 23 692 52 04 lub 510 262 673. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
1. Opis dostępności wejścia do budynków i przechodzenie przez obszar kontroli.
Wejście główne do budynku Przedszkola Miejskiego nr 5 w Pułtusku jest usytuowane od strony chodnika osiedlowego łączącego ul. Tysiąclecia i ul. 17 Stycznia. Dojścia i dojazd do placówki są w dobrym stanie technicznym. Kierunki wejść do obiektu zostały oznakowane. Główne wejście do obiektu placówki zostało w trwały sposób oznakowane. Wejście główne do budynku jest zadaszone i wykonane z kilku stopni schodowych bez platformy dla osób niepełnosprawnych. Brama wjazdowa do obiektu przedszkola posiada tablicę informacyjną wskazującą drogi kierunkowe do obiektu i czterech funkcjonalnych wejść, które posiadają oznaczenia A, B, C i D.
2. Opis dostępności korytarzy, schodów, wind i toalet dla osób niepełnosprawnych.
W budynku przedszkola korytarze, schody i balustrady schodów są zgodne z prawem budowlanym. Budynek przedszkola nie posiada windy dla osób wymagających szczególnego wsparcia poprzez co jest uniemożliwiony dostęp do pomieszczeń na kondygnacji pierwszego piętra. Na parterze obiektu znajdują się sale grup przedszkolnych, sala do zajęć indywidulanych, sekretariat, gabinet dyrektora i szatnia dzieci przedszkolnych. Na pierwszym piętrze znajdują się trzy sale grup przedszkolnych, księgowość placówki i pomieszczenia kuchni. Wejścia A, B, C do placówki posiadają bariery architektoniczne w postaci schodów o kilku stopniach. Brak jest platformy/rampy wjazdowej. Wejście D nie posiada barier architektonicznych. Placówka posiada 3 toalety dla osób niepełnosprawnych. Przy głównym wejściu do placówki została umieszczona tablica informacyjna z rozkładem pomieszczeń, a w całym budynku kierunkowe oznaczenia informacyjne. Przedszkole posiada oznakowane drogi ewakuacyjne, wyznaczone i oznakowane miejsca zbiórki na zewnątrz obiektu. W przedszkolu funkcjonują systemy wspomagające ewakuację tj. oświetlenie ewakuacyjne i oświetlenie awaryjne.
3. Opis dostosowań, na przykład pochylni, platform, informacji głosowych, pętlach indukcyjnych.
W budynku przedszkola nie ma zamontowanych pochylni, platform, informacji głosowych, pętli indukcyjnych. O miejscu i sposobie załatwienia sprawy klient przedszkola dowie od dyżurującego pracownika przy głównym wejściu „A” do budynku i oznaczenia na tablicy informacyjnej.
4. Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.
Przedszkole posiada na wewnętrznym parkingu 12 miejsc parkingowych w tym 1 jedno oznaczone miejsce parkingowe dla osoby wymagającej szczególnego wsparcia. Osoba wymagająca szczególnego wsparcia ma możliwość przywołania asystenta poprzez telefon. Placówka zapewnia możliwość załatwienia sprawy na zewnątrz obiektu w miejscu parkingowym lub w miejscu zamieszkania po uprzednim uzgodnieniu terminu.
5. Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.
Do przedszkola może wejść osoba z psem asystującym.
Dostępność organizacyjno-informacyjna
1. Informacja o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online.
Na terenie placówki jest możliwość skorzystania z tłumacza języka polskiego migowego na podstawie złożonego wniosku. Ze względu na konieczność ustalenia terminu kontaktu z tłumaczem czas kontaktu ustalono na 72 godziny, a wykonanie tłumaczenia na termin do 7 dni roboczych.
2. Informacja o możliwości skorzystania z tłumacza języka Braille'a.
Na terenie placówki istnieje możliwość skorzystania z tłumacza języka Braille'a na podstawie złożonego wniosku. Ze względu na fakt oczekiwania na tłumaczenie czas ustalenia kontaktu ustalono na 72 godzin, a wykonania tłumaczenia na 7 dni roboczych.
3. Informacja o możliwości dostosowania treści i komunikacji dla osób wymagających szczególnego wsparcia.
Na terenie placówki zatrudnieni są specjaliści, którzy posiadają kwalifikacje i umiejętności pozwalające na sporządzanie treści komunikatów zrozumiałych dla osób z deficytami intelektualnymi. Wymienieni wyżej specjaliści w ramach zapotrzebowania ustalają sposoby komunikacji z osobami z deficytami intelektualnymi oraz dostosowują treść komunikatów do poziomu wiekowego odbiorców.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Placówka zapewnia wszechstronną i dostosowaną do treści orzeczeń i opinii pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Dla osób ze szczególnymi potrzebami sporządzane są indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET). Placówka prowadzi ponadto stałą obserwację i diagnozę postępów w nauce dzieci oraz ocenę ich zachowania, tak by na bieżąco dostosowywać metody, techniki i programy do realizacji zadań opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawczych. Wszelkie działania w tym obszarze są podejmowane dla dobra dzieci we współpracy z rodzicami, prawnymi opiekunami i wyspecjalizowanymi instytucjami. Podejmowane działania mają na celu w szczególności unikanie stygmatyzacji czy dyskryminacji. Ponadto w placówce wdraża się promuje działania włączające społeczność przedszkola do udzielania wsparcia osobom ze szczególnymi potrzebami.
Pierwsze wydanie oświadczenia Dyrektora Przedszkola w zakresie dostępności:
- Oświadczenie sporządzono dnia: 31.12.2020 r.
- Aktualizacja oświadczenia 21.03.2024r.
- Deklarację sporządzono na podstawie audytu wewnętrznego przeprowadzonego pod nadzorem Dyrektora Przedszkola.
- Oświadczenie będzie podlegać w sytuacji zaistnienia zmian w zakresie dostępności.